Agfa-Gevaert

De beeldbewerkingsgroep Agfa-Gevaert heeft in het tweede kwartaal van 2005 een nettowinst geboekt van 22 miljoen euro, tegenover een vergelijkbare winst van 36 miljoen euro een jaar eerder. De cijfers vallen lager uit dan analisten hadden voorspeld. Inclusief de kosten verbonden aan de verkoop van Consumer Imaging leed de groep in het tweede kwartaal 2004 een nettoverlies van 255 miljoen euro. Agfa plant voor 40 miljoen euro bijkomende besparingen in de tweede jaarhelft.

De nettowinst ligt lager dan verwacht. De consensus van Tijd-Nieuwslijn bedroeg 24,2 miljoen euro. De omzet daalde in het tweede kwartaal van 1,006 miljard euro tot 849 miljoen euro, een afname met 15,6 procent. Analisten gingen gemiddeld uit van een omzet van 829,4 miljoen euro. Zonder wisselkoerseffecten en bij gelijke consolidatiekring steeg de omzet met 0,6 procent.

De bedrijfswinst (ebit) bedroeg in het tweede kwartaal 48 miljoen euro, tegenover de consensus van 52,3 miljoen euro en tegenover een bedrijfsverlies van 366 miljoen euro vorig jaar. Zonder het uitzonderlijke verlies op de verkoop van Consumer Imaging zou de bedrijfswinst toen 64 miljoen euro bedragen hebben.

De brutowinstmarge daalde van 41,2 procent tot 37,2 procent. De gestegen grondstofkosten en de hoger dan verwachte prijserosie, vooral in HealthCare, hadden een negatieve impact op de marges.