Beleggingsfondsen

De Belgische markt voor beleggingsfondsen opent zich langzaam voor buitenlandse fondsbeheerders. Bij de grootbanken maakt Fortis in stilte werk van het aanbieden van fondsen van ,,derde partijen'', het zakenmodel dat in de sector bekendstaat als ,,open architectuur''.

VOOR internationaal actieve fondsbeheerders, zoals JP Morgan Fleming, Invesco of Fidelity, is de Belgische markt al jaren een bron van frustratie. Door de sterke greep van de grootbanken op de distributiekanalen komen zij in ons land nauwelijks aan de bak. Daarom lobbyen ze hard om bij die banken toch een voet tussen de deur te krijgen.

En hoewel de Belgische banken nog altijd zelf het leeuwendeel produceren van de fondsen die ze verkopen, wint open architectuur toch langzaam veld. Uit een rondvraag door de redactie blijkt dat alle grootbanken ,,vreemde'' fondsen aanbieden, maar ze schrikken voorlopig wel terug voor de rechtstreekse verkoop aan het grote publiek. De fondsen van derden blijven in regel voorbehouden aan de meer vermogende klanten uit het private banking -segment, of ze worden ,,verpakt'' in een dakfonds (een fonds dat zelf in een selectie van derde fondsen belegt). Onder meer ING Belgiƫ bekijkt die laatste mogelijkheid. Zelfs bij KBC, dat altijd zeer sceptisch stond tegenover open architectuur, werd het aanbod van derde fondsen in stilte uitgebreid.

In Nederland en Duitsland, waar ABN Amro en Deutsche Bank de trendsetters waren, wordt de ,,vrije fondsenverkoop'' wel openlijk verdedigd door steeds meer banken. Als het in ons land tot een gelijkaardige doorbraak zou komen, achten waarnemers het waarschijnlijk dat Fortis daarin de leiding neemt. ,,Gewone'' klanten kunnen daar nu al rechtstreeks fondsen van derden aankopen, maar die verkoop wordt niet actief ondersteund en er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven.

Maar de bank kijkt al verder. ,,Commercieel kan het ook interessant zijn om met bepaalde vermogensbeheerders gespecialiseerde niches aan te boren voor een deel van de klanten'', zegt projectmanager Eric De Maeyer.

De stille evolutie bij Fortis kan niet los worden gezien van de plannen om een partner te zoeken voor Fortis Investments, het dochterbedrijf dat zelf actief is in fondsenbeheer. Onlangs werd de zakenbank Merrill Lynch met die zoektocht belast.

,, Fund management is een zeer concurrentiƫle sector, waar het aanbod en de productcomplexiteit steeds meer toenemen. Je vecht er tegen grote partijen met een sterke merkbekendheid. Daarom is het heel belangrijk dat je voldoende kritische massa hebt'', zegt een hooggeplaatste bron bij Fortis. ,,Wij beheren nu ongeveer 90 miljard euro. Om bij de top te behoren, moeten we zeker naar 150 miljard kunnen gaan.''

Volgens dezelfde bron is het belangrijk dat ,,de klant zelf een keuze maakt'' uit een ,,zeer breed aanbod'' van beleggingsfondsen. ,,Wij hebben een groot distributiekanaal en zijn daardoor aantrekkelijk voor andere prtijen'', luidt het. Toch zou het niet de bedoeling zijn dat Fortis zich omvormt tot een pure ,,supermarkt'' voor fondsen. Selectie en begeleiding door de bank zelf zullen sleutelbegrippen blijven.