MedImmune

Op minder dan een week tijd heeft MedImmune twee belangrijke overeenkomsten afgesloten die de rendabiliteit van de onderneming grondig veranderen.

Eind augustus kocht MEDI de rechten op een preventief vaccin tegen stafylococcus voor kinderen met een te laag geboortegewicht. Het geneesmiddel start binnenkort fase 2b studies. Dit product past perfect in de rest van de portefeuille van MEDI, die hoofdzakelijk bestaat uit geneesmiddelen bestemd voor de pediatrie. Het belangrijkste is Synagis tegen RSV infecties. Vorig jaar nog goed voor een omzet van 942 miljoen $ of 82% van de verkopen van MEDI. In het eerste halfjaar van 2005 werd al een omzet geboekt van 483 miljoen $, een stijging met 12%. Begin september heeft MEDI de co-promotierechten op het middel van Abbott Laboratories teruggekocht. Hiermee heeft MEDI nu alle rechten voor de VS in handen en moet het geen hoge co-promotiebetalingen meer doen, die wij voor 2005 op 200 miljoen $ schatten en voor 2008-2009 op 250 miljoen $. Aangenomen wordt dat MEDI ongeveer 320 tot 350 mln. $ betaalde voor de rechten op Synagis plus nog een percentage van de omzet. ABT blijft nog tot midden volgend jaar meewerken aan de co-promotie. MEDI kan nu volop de kaart van de pediatrie trekken. Het bedrijf zal 125 extra vertegenwoordigers aantrekken, waardoor het totaal in de VS op 425 komt. Deze zullen niet alleen Synagis kunnen verkopen, maar ook CAIV-T, een vloeibare vorm van FluMist die voor kinderen bestemd is en ook Numax, de opvolger van Synagis die MEDI eigenlijk enkel ontwikkeld heeft omdat het te veel van de winst van Synagis aan ABT moest afstaan. Indien Numax echter niet op de markt kan gebracht worden, moet MEDI extra geld betalen aan ABT omdat het potentieel van Synagis verhoogt. Momenteel gaan wij uit van een piekomzet van 1,4 mrd. $ in 2008 en in 2009 komt dan de omzet van Numax hier bovenop. De overeenkomst met ABT kost MEDI in 2005 en 2006 10 tot 12 cent per aandeel omwille van de betalingen en de verhoogde marketingkosten. Daarna zou deze deal sterk moeten bijdragen tot de groei. Het griepvaccin FluMist daarentegen blijft maar wat aanmodderen. Dit jaar verwachten wij een omzet van 125 miljoen $, minder dan de 150 miljoen $ van vorig jaar. MEDI herhaalde dat het tegen 2009 2 dollar winst per aandeel wil boeken en dat het daarvoor nog twee nieuwe middelen op de markt zal brengen. Het eerste is waarschijnlijk een HPV-vaccin, dat momenteel in ontwikkeling is bij GSK en Merck, het tweede blijkt momenteel nog onduidelijk. Wij verlagen onze winstschattingen voor dit jaar tot 30 dollarcent per aandeel en voor 2006 tot 47 dollarcent per aandeel. De daaropvolgende jaren zou MedImmune een steile opmars van de rendabiliteit moeten kennen.

Advies:

Door deze twee overeenkomsten heeft het management van MedImmune laten zien dat het strategisch zeer sterk staat en lijkt het de bittere pil van FluMist weg te spoelen. Wij zijn koper op zwakke dagen. Tegen de huidige koers is het aandeel zeker te houden.

Comments: Een reactie posten