Miko

Wat ons het eerst opviel in de halfjaarcijfers van Miko, is dat de marges op een hoog peil bleven. De bedrijfsmarge van de producent van koffie en kunststofverpakkingen daalde immers maar lichtjes van 11,8% tot 11,3%.

Wij vreesden erger want de divisie koffieservice, goed voor 56% van de bedrijfswinst, werd immers geconfronteerd met een sterke stijging van de prijzen voor koffiebonen. Over het eerste halfjaar beschikte de groep echter nog over een ruime voorraad koffiebonen, die tegen goedkopere prijzen waren ingekocht. Miko, dat als een topmerk wordt beschouwd, slaagde er bovendien in al wat prijsverhogingen door te voeren. Deze compenseerden gedeeltelijk de hogere koffieprijzen. De hogere grondstoffenkosten zullen zich in het tweede halfjaar wel sterker laten voelen.

De divisie kunststofverpakkingen groeit ondertussen nog sterk met een omzetstijging van 16% over het eerste halfjaar. Dankzij productvernieuwingen, zoals de zekerheidssluiting op de verpakkingen, snoepte Miko nogal wat contracten af van de concurrenten. Ondertussen wordt de Poolse vestiging steeds belangrijker. Met de hoge transportkosten in het achterhoofd wordt de nabijheid van productievestigingen door klanten gewaardeerd met nieuwe contracten. Miko is trouwens voldoende concurrentieel qua prijzen.

De courante nettowinst steeg over het eerste halfjaar uiteindelijk met 5,2% tot 2,35 euro per aandeel. Voor het volledige jaar bevestigde Miko de verwachtingen, namelijk een winstgroei van 6 à 8%. Ook voor de volgende jaren verwachten we dat de groei zal aanhouden. De verpakkingsafdeling groeit, zonder rekening te houden met overnames, met 5 à 10% per jaar.

Voor de afdeling koffieservice bestaat de strategie erin minder afhankelijk te worden van verdelers. Via de uitbouw van een eigen distributienetwerk zou de groei van deze afdeling moeten versnellen. Verder staat de expansie in Duitsland op het programma. Dit kan door overnames, want Miko beschikt over een uitstekende balans. Exclusief overnames zien we de divisie koffieservice jaarlijks met 2 à 4% groeien.


Advies:
Een tweetal weken geleden verhoogden we onze winstverwachting voor dit jaar al tot 4 euro p.a. We zien geen reden om dit cijfer te wijzigen. Voor volgend jaar rekenen we op 4,22 euro per aandeel. Dit cijfer is wellicht te voorzichtig. Een koers van 51 à 52 euro zit ons inziens in de kaarten. Miko is koopwaardig.