Telenet roadshow

Het was een boeiend schouwspel op de Telenet-roadshow, maandagavond in Antwerpen. Het management deed zijn uiterste best, maar kon de potentiële beleggers toch niet helemaal overtuigen. ,,In feite koop je niets dan schulden.''

HET zijn drukke dagen voor Telenet-topman Duco Sickinghe en zijn managementteam. De beursintroductie moet gepromoot worden. In heel Europa worden presentaties gegeven, en het programma van de roadshow omvat zelfs een trip naar de Verenigde Staten.

Maandagavond had het Telenet-team echter vrijgemaakt voor de kleine belegger. KBC-klanten konden zich op uitnodiging van hun beleggingsadviseur zelf een oordeel komen vormen over de beursgang van het kabelbedrijf. Het overwegend oudere publiek, genre Belgian dentist , wikt nippend aan het fruitsap de voors en tegens . Veel enthousiasme is er niet te bespeuren, scepsis overheerst. ,,Te agressief geprijsd'', oordeelt een ouder echtpaar. De jubelberichten over de lancering van de digitale televisie kunnen hen niet overtuigen. ,,Die kaskes , ik geloof er niet in'', zegt meneer. ,,We twijfelen nog'', verklaart mevrouw. ,,Eerst de prospectus nog eens goed doornemen.''

Twijfel, aarzeling, onzekerheid: het is de meest gehoorde houding bij de beleggers. Niemand is echt geestdriftig. Veel van de belangstellenden hebben ook ingeschreven op de introducties van Belgacom en Elia. En bij een vergelijking komt Telenet er niet per se gunstig uit. Die andere bedrijven hebben, in tegenstelling tot Telenet, vrijwel geen schulden en maken winst. En niet alleen bieden ze hun aandeelhouders een mooi dividendrendement, ze zijn sinds de introductie al met respectievelijk 16 en 19 procent gestegen.

Daartegenover kan Telenet zijn profiel van ,,groeiaandeel'' in de verf zetten. Maar hoe geloofwaardig is het groeiverhaal? Twee jonge beleggers die in de telecomsector werkzaam zijn: ,,Digitale televisie is een groot vraagteken. En op breedbandgebied verliest Telenet marktaandeel. Met de komst van nieuwe technologieën als vdsl zal dat alleen maar sneller gaan.''

Tijdens de presentatie zet het Telenet-management zijn beste beentje voor. Aan peptalk geen gebrek. Groei, naamsbekendheid, gevarieerd productengamma, triple play , ... Sickinghe zet het allemaal dik in de verf. Zelfs de zwakke factoren van het bedrijf weet hij tot pluspunten om te vormen. Hoge schuldgraad? ,,De afbouw daarvan zal de waarde van het aandeel ten goede komen.'' Een marge die binnenkort zal dalen? ,,Komt doordat we nu kosten maken die pas in de toekomst zullen renderen.'' Geen digitaal Telenet-aanbod op de kabelnetten van de zuivere intercommunales? ,,Ze vroegen te veel geld. Dan zetten we liever een verstandige pas op de plaats.''

Een kritische vragensteller wil weten waarom topman Sickinghe aan de belegger vraagt aandelen te kopen terwijl hij er zelf voor zo'n 8 miljoen euro verkoopt. Sickinghe antwoordt niet zelf, maar geeft het woord aan voorzitter Frank Donck. ,,Duco behoudt driekwart van zijn Telenet-participatie. En daarnaast heeft hij zich ertoe verbonden om tot 2009 topman te blijven.''

Een andere toehoorder vraagt zich af of Telenet de prijsconcurrentie op de breedbandmarkt niet onderschat. Het Telenet-product is immers duurder dan dat van de concurrent, heeft Sickinghe zelf gezegd. Maar ook nu heeft de topman zijn antwoord klaar: goedkopere aanbieders liggen minder goed in de markt wegens de povere kwaliteit van hun product. ,,Je moet het zelf installeren, en als het misgaat zelf naar een peperduur callcenter bellen. Wij zorgen echt voor onze klanten.''

Een potentiële belegger wil weten in hoeverre Telenet meelift met de hausse in de techno-aandelen. ,,Ik ben niet positief over wat er nu rond Skype en E-bay gebeurt'', zegt Sickinghe. ,,In de kranten vraagt men zich af of Telenet een hype is. Welnu, Telenet is een echt bedrijf met echte cashflow en echte klanten.''

Een toehoorder in de zaal fluistert zachtjes: ,,En met echte verliezen en echte schulden.''