Groter verlies voor Telenet

Het kabel- en telecommunicatiebedrijf Telenet Group Holding heeft in het derde kwartaal van 2005 een nettoverlies van 6,1 miljoen euro behaald. Een jaar eerder bedroeg het verlies 1,8 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf in zijn eerste kwartaalrapport sinds de beursintroductie in oktober. Telenet heeft er vertrouwen in de voor 2005 vooropgestelde doelstellingen te halen.

Per aandeel kwam het nettoverlies over het derde kwartaal uit op 0,07 euro, tegen 0,02 euro een jaar eerder.

De omzet steeg met 9 procent, van 170,7 miljoen tot 185,4 miljoen euro. De ebitda nam met 8 procent toe, van 74,6 miljoen tot 80,7 miljoen euro. Dat leverde een ebitda-marge op van 44,0 procent, evenveel als in het derde kwartaal 2004. De marge stond onder druk door de lancering van digitale televisie.

De operationele winst (ebit) verbeterde met 21 procent, van 27,0 miljoen tot 32,7 miljoen euro. Dat het nettoresultaat in het derde kwartaal desondanks lager was dan een jaar eerder, schrijft Telenet toe aan ,,de impact van de koersschommelingen op onze afdekkingen van muntriciso's''.

Klanten

Het aantal particuliere breedbandklanten groeide op jaarbasis met 21 procent, van 475.000 eind september 2004 tot 576.000 eind september 2005. Voor residentiele telefonie kwamen er 26 procent meer klanten bij, van 270.000 tot 340.000. De klantenbasis voor basiskabeltelevisie bleef nagenoeg stabiel, met eind september 2005 1.588.000 klanten. Voor betaaltelevisie is het aantal klanten met 9 procent gestegen, van 140.000 tot 153.000. Telenet is tevreden over de eerste resultaten van iDTV: eind september, dat is minder dan een maand na de introductie, had Telenet 43.000 abonnementen verkocht. Voor alle activiteiten samen bracht een klant gemiddeld 27,2 euro op, 5 procent meer dan vorig jaar.

Op basis van de resultaten van het derde kwartaal en de realisaties tot op vandaag heeft Telenet er vertrouwen in de vooropgestelde doelstellingen voor 2005 te halen.