Newton 21

Met de komst van Newton21 beleeft de Vrije Markt haar grootste operatie tot nu toe. Het marketingbedrijf wil 2,45miljoen euro ophalen.

Met zeventig personeelsleden, een omzet die vorig jaar 26 miljoen euro bedroeg en vestigingen in twaalf landen is Newton 21 een stuk groter dan de bedrijven die tot nu toe op de Vrije Markt noteren. Ook de omvang van de kapitaaloperatie is fors voor Vrije Markt-begrippen.

De introductie is niet, zoals de voorgaande drie, het werk van het gespecialiseerde bedrijf Small Caps Finance. Newton 21 wordt naar de beurs gebracht door BluFinance van Raphaël Abou, een voormalige specialist mergers & acquisitons van Bank Degroof die vorig jaar zijn eigen bedrijf oprichtte. Abou wil zich, net als Small Caps Finance, specialiseren in introducties op de Vrije Markt en is van plan zich ook op Vlaanderen te richten. Tot op heden heeft nog geen enkel Vlaams bedrijf de stap naar de Vrije Markt gedaan, en Abou hoopt daar verandering in te brengen. Hij wil zich uitsluitend richten op kmo's die een zekere maturiteit en omvang hebben bereikt.

BluFinance heeft de beursgang wel begeleid, maar het fungeert niet als loketinstelling. De daadwerkelijke verkoop van de aandelen Newton 21 heeft BluFinance uitbesteed aan DMR Finance (voluit De Moffarts, Rolin, Jacquemyns).

Newton 21, dat al 22 jaar bestaat, is jarenlang gegroeid onder de hoede van het Franse telemarketingbedrijf SR Téléperformance, een grote aandeelhouder.

Maar oprichter Alain Mahaux heeft in 2003 via een management buy-out samen met drie vennoten het bedrijf weer teruggekocht. Sindsdien is Newton 21 in omzet gegroeid van 20 miljoen euro naar 33 miljoen euro. Het nettoresultaat ging van 196.000 euro naar 349.000 euro.

Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in allerlei marketingactiviteiten. De belangrijkste daarvan is merkactivering, via het organiseren van evenementen of promoties. Die activiteit is goed voor 80 procent van de omzet. Daarnaast wordt via de divisie healthcare gewerkt voor de farmasector, met onder meer de uitgave van informatie over geneesmiddelen. Verder ontwikkelt het dochterbedrijf Carré Associates winkelconcepten. Het heeft bijvoorbeeld de omvorming van ElectroCash naar Ixina begeleid.

De divisies healthcare en Carré Associates zijn nog klein, maar de rentabiliteit ervan is hoger dan die van de traditionele merkactivering. Daarom wil Newton 21 de opbrengst van de beursgang vooral gebruiken voor de uitbouw van die activiteiten. Ook geografische expansie staat op het programma, vooral in Groot-Brittannië en Scaninavië.

De groep Newton 21 beschikt over veertien dochterbedrijven, waarvan acht in het buitenland, waarin de participatie varieert tussen 100 en 50 procent. Daarnaast zijn er ook nog vier buitenlandse concessiehouders, die tegen vergoeding de naam en het concept van Newton 21 gebruiken.

De huidige aandeelhouders verkopen geen aandelen. Ze zullen na de beursgang nog 81,2 procent van het bedrijf in handen hebben. Het bedrijf wordt gewaardeerd op 10,6 miljoen euro. Het bod start vandaag en loopt tot 15 december, maar vervroegde afsluiting is mogelijk.