Deceuninck

Deceuninck, producent van PVC-profielen voor de bouwindustrie, heeft in 2005 een omzet van 643,8 miljoen euro behaald, 10,6 procent meer dan de 582 miljoen euro een jaar eerder. Dat blijkt uit een persbericht. Het omzetcijfer is beter dan verwacht. De groep waarschuwt wel dat de prijzen voor de belangrijkste grondstof, PVC-hars, met 30 procent zijn gestegen in het laatste kwartaal.

Analisten rekenden op een omzet van 633,1 miljoen euro, terwijl de groep in oktober ijdens de presentatie van haar meerjarenplan een omzet van minstens 630 miljoen euro naar voor schoof.

'De sterke omzet van het vierde kwartaal is een opsteker', reageert gedelegeerd bestuurder Clement De Meersman. 'Verheugend is vast te stellen dat de sterke groei in het vierde kwartaal zowel uit de groeiregio's komt als uit de traditioneel mature markten zoals de Benelux en Frankrijk. De succesvolle overschakeling op Zendow en onze vernieuwde kleurenstrategie Deuctone hebben ervoor gezorgd dat we in deze landen duidelijk marktaandeel hebben gewonnen', vervolgt De Meersman.

In Europa bleef de omzetstijging beperkt tot 3 procent, vooral door de zwakke markt in Duitsland en in het VK. In Oost-Europa steeg de omzet met 17 procent. De Amerikaanse activiteiten zetten een omzetgroei van 12 procent neer, terwijl Turkije met 65 procent groei de sterkst stijgende regio bleek dankzij de overname van Winsa.

De grondstofprijzen blijven echter voor zenuwachtigheid zorgen. De prijzen voor PVC-hars stegen in het laatste kwartaal met 30 procent en lagen daarmee op hetzelfde niveau als in 2004. Deceuninck publiceert volledige jaarcijfers op donderdag 16 maart.