Telecom

De beleggers blijven wantrouwig kijken naar de prestaties van de telecom- en informaticabedrijven. Het jongste slachtoffer is het Amerikaanse Motorola dat toch sterke cijfers publiceerde.
MOTOROLA, na Nokia de tweede producent van mobiele telefoons, heeft dankzij recordbestellingen en -omzet verleden jaar een stevige winst geboekt. Motorola verkocht in 2005 40 procent meer mobiele telefoons, 146 miljoen stuks. De omzet in 2005 bedroeg 36,8 miljard dollar, de winst kwam uit op 4,6 miljard dollar. Motorola ziet daarmee zijn marktaandeel stijgen met 3,1 procent tot 19 procent.

Toch dook het aandeel gisteren na het nieuws met 7 procent naar beneden tot 22,65 dollar.

Uit de cijfers bleek namelijk dat de fabrikant tijdens het laatste kwartaal niet de verwachte omzet haalde. In het vierde kwartaal verdubbelde Motorola zijn winst tot 1,2 miljard dollar. Het haalde 10,4 miljard dollar omzet. Een stijging van 18 procent in vergelijking met vorig jaar, maar onder de verwachtingen van de analisten.

Volgens Motorola komt het resultaat niet alleen door de prijsdaling per toestel, maar kan het bedrijf ook de vraag niet beantwoorden door problemen met het verkrijgen van onderdelen voor sommige nieuwe modellen. Voor het volgende kwartaal verwacht Motorola een omzet van tussen de 9,3 miljard en 9,5 miljard dollar. Vooral de verkoop van gsm's uit de Razr-familie - het model dat Motorola opnieuw een hip imago gaf - zou het goed moeten doen.

Maar Motorola is niet het enige bedrijf uit de technologische sector dat recentelijk onder de verwachtingen van de beleggers bleef. De markt is nerveus na de lagere verkoopverwachtingen van de chipfabrikant Intel en het internetbedrijf Yahoo. Dat voelden eerder deze week nog Apple en eBay.

Ook de resultaten van Sony Ericsson, de vierde gsm-fabrikant ter wereld, bleven in het vierde kwartaal onder de verwachtingen van de analisten. De omzet steeg tijdens de laatste maanden van 2005 naar 2,310 miljard euro, maar analisten hadden gerekend op gemiddeld 2,375 miljard euro. De winst voor belastingen viel 47 procent hoger uit: 206 miljoen euro tegen 140 miljoen euro in de vergelijkbare periode vorig jaar. Hier hadden analisten gerekend op 174 miljoen euro.

Toch verkocht Sony Ericsson dankzij sterke jaareindeverkopen aanzienlijk meer mobiele telefoons in het vierde kwartaal. Tussen oktober en eind december 2005 steeg het aantal verkochte apparaten met 28 procent tot 16,1 miljoen stuks, tegen 12,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Vooral gsm's met beeld- en muziekfuncties lagen goed in de markt. Een hoogtepunt voor Sony Ericsson in 2005 was het succes van de Walkman-telefoon. Sinds de introductie van het Walkman-mobieltje in augustus zijn er 3 miljoen van die telefoons, in verschillende modellen, verscheept. Voorzitter Miles Flint verwacht dat de winstmarge dit jaar rond 9 procent behouden blijft.