Zetes

Het Brusselse technologiebedrijf Zetes heeft in Italië twee pilootprojecten lopen, bij Carrefour Italië en bij een Italiaanse retailer die anoniem wenst te blijven. In beide gevallen gaat het om de implementatie van een orderpicking-systeem door middel van spraak. Met zo'n systeem worden werknemers in magazijnen via spraaktechnologie geleid naar de bestelde goederen.
"De roll-out van de projecten is voor binnenkort. De klanten dienen enkel nog hun akkoord te geven over de ROI (Return on Investment). De twee contracten samen zijn dit jaar goed voor EUR 1 tot 2 miljoen", zei Alain Wirtz, gedelegeerd bestuurder van Zetes, na de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf. Het zijn Zetes' eerste contracten in Italië sinds het bedrijf in november actief werd in het land.

Italië is het negende Europese land waar Zetes actief werd. Dit jaar plant het technologiebedrijf, via een of twee overnames, daar nog minstens een land aan toe te voegen. "Frankrijk en het VK zijn onze prioriteiten omdat we daar nog nog niet sterk staan. Voor de Carrefours en Auchans van deze wereld is het belangrijk dat we ook in die landen aanwezig zijn." De overnames zijn gericht op de markt van de goederenidentificatie. In Duitsland wil het bedrijf zijn positie versterken via organische groei.

Op de markt van de personenauthentificatie is Zetes goed op weg om dit jaar twee miljoen elektronische identiteitskaarten te produceren. Het bedrijf verwacht verder in Afrika dit jaar een soortgelijk contract binnen te halen als dat in Congo in opdracht van de Verenigde Naties. De installatie van het kiezersregistratiesysteem in het land genereerde in 2005 een omzet van EUR 30 miljoen.

Zetes bevestigt tot slot de vooruitzichten voor 2006: een stabiele omzet en meer winst.